معرفی و بررسی ۵ آنتی ویروس‌ برتر اندروید ۲۰۱۷

Posted on: بهمن ۱۱, ۱۳۹۵, by :

طبق آمار منتشرشده، بیش از ۹۹ درصد ویروس‌ها برای سیستم عامل Android تولید می‌شوند. در این مقاله ۵ نمونه از بهترین ویروس‌یاب‌های این سیستم عامل را معرفی و بررسی می‌کنیم.

به نقل از کمپانی‌های فعال در حوزه امنیت سایبری، بیش از ۹۹ درصد ویروس‌هایی که برای اسمارت‌فون‌ها طراحی شده سیستم‌عامل Android را هدف قرار می‌دهند! این بدان معناست که Windows Phone ،iOS ،Tizen و دیگر سیستم‌عامل‌ها کمتر از ۱ درصد ویروس‌های موجود را به خود اختصاص داده‌اند.

گوگل بارها اعلام کرده که برای از بین بردن نرم‌افزارها و کدهای مخرب موجود در اندروید تمام سعی خود را می‌کند، اما آمار و ارقام از شکست گوگل در زمینه مبارزه با خرابکارها حکایت دارد. به هر حال نصب آنتی‌ویروس یا اپلیکیشن حفاظت از اطلاعات می‌تواند بسیار سودمند باشد. اما کدام اپلیکیشن را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید، برنامه‌های حفاظتی و آنتی‌ویروس‌های فراوانی در مارکت‌ها یافت می‌شود که عموما در قالب نسخه PC هم عرضه شده‌اند و نخست فقط به کامپیوترهای شخصی اختصاص داشته‌اند. به هر حال باید خوشحال بود که نرم‌افزارهای محافظ کامپیوتر هم‌اکنون در قالب اپلیکیشن‌هایی بعضا رایگان یا ارزان‌قیمت برای اسمارت‌فون هم عرضه شده‌اند. در ادامه ۵ نمونه از بهترین اپلیکیشن‌های محافظت از اطلاعات یا آنتی‌ویروس را برای گوشی‌های اندرویدی معرفی و بررسی می‌کنیم؛ با جی‌اس‌ام همراه باشید.

۱- CM Security

این اپلیکیشن را می‌توان برترین نمونه حال حاضر در زمینه حفاظت از اطلاعات دانست. CM Security به وسیله دو موتور مرکزی Local و Cloud کنترل می‌شود که تقریبا در تمام آزمایش‌های صورت‌گرفته توسط AV-TEST و AV-Comparatives اولین رتبه را به دست آورده است.

اپلیکیشن CM Security قابلیت برطرف‌کردن نقاط ضعف موجود در دستگاه را دارد و همچنین هنگام نصب اپلیکیشن‌ها تمام کد‌ها را بررسی می‌کند و بر فایل‌های سیستمی نیز نظارت می‌کند. یکی دیگر از نقاط قوت این آنتی‌ویروس توانایی مقابله با تهدیدات در دنیای وب است. همزمان با مرور صفحات اینترنت ممکن است با خطرهایی مواجه شوید که CM‌ آنها را تشخیص می‌دهد و هر لحظه نیز مراقب داده‌هایی است که رد و بدل می‌شوند.

این اپلیکیشن دو قابلیت دیگر هم دارد که هنگام مخفی کردن گالری، پیام‌ها و فیلم‌ها به کمک کاربر می‌آید. این بخش از CM به کاربر امکان می‌دهد تا فایل‌های شخصی خود را از دسترس دیگران خارج سازد یا اپلیکیشن‌ها را قفل‌گذاری کند؛ در این صورت دیگر هیچ‌کس به فایل‌ها دسترسی ندارد و برای ورود باید pattern (الگو) یا رمز وارد کرد. نکته جالب دیگر این است که در صورت اشتباه وارد کردن رمز، گوشی به صورت خودکار از فردی که قصد داشته به گوشی وارد شود عکس می‌گیرد و در گالری ذخیره می‌کند تا صاحب گوشی بفهمد که چه کسی قصد وارد کردن رمزش را داشته است!

از جمله دیگر قابلیت‌های CM Security می‌توان به Find My Phone اشاره کرد که با به صدا درآوردن گوشی، محل آن را به کاربر اطلاع می‌دهد. اسکن اطلاعات موجود در کارت SD، اسکن اپلیکیشن‌ها هنگام نصب، تعیین تاریخ برای بررسی خودکار فایل‌های گوشی، رد تماس‌های دلخواه کاربر و بررسی وب‌سایت‌ها به منظور جلوگیری از خطرهای احتمالی تنها قطره‌هایی از دریای امکانات این اپلیکیشن هستند.

دانلود CM Security

۲- Avast Mobile Security

تقریبا همه کاربران حرفه‌ای و حتی آماتور PC با ویروس‌یاب Avast آشنایی دارند. این نرم‌افزار مدت‌هاست که برای ویندوز عرضه می‌شود و خبر خوش این است که نسخه اندرویدی آن نیز منتشر شده. این برنامه توانایی تشخیص ویروس‌ها، اپلیکیشن‌های مخرب، برنامه‌های جاسوسی و فیشینگ را در خود دارد. علاوه بر این برخی امکانات پولی را هم باید به مزیت‌های Avast افزود که خوشبختانه هم‌اکنون به‌رایگان در اختیار همه کاربران قرار می‌گیرد.

موتور قدرتمند آواست قادر است اپلیکیشن‌های آلوده، ویروس‌ها و تروجان‌ها را تشخیص دهد و فایل‌های آلوده و اپلیکیشن‌های نصب‌شده را بررسی کند. این برنامه به محض نصب یک اپلیکیشن بررسی‌اش می‌کند و از سالم بودن آن اطمینان حاصل می‌کند. علاوه بر آن، همان طور که می‌دانید، هر اپلیکیشن هنگام نصب به تعدادی دسترسی در اندروید نیاز دارد که Avast‌ آنها را هم از نظر می‌گذراند و دسترسی‌های مخرب را به کاربر اطلاع می‌دهد.

یکی دیگر از قابلیت‌های آواست که آن را از رقبا متمایز می‌کند امکان بررسی کدهای USSD است؛‌ همان کدهایی که با ستاره شروع می‌شوند و به مربع ختم می‌شوند هم می‌توانند با اجرای دستوراتی خاص مثلا حافظه گوشی را پاک کنند که آواست در این مواقع اوضاع را تحت کنترل می‌گیرد و از بروز هر خطری جلوگیری می‌کند.

دانلود Avast Mobile Security

۳- NoRoot Firewall

اپلیکیشن NoRoot Firewall اگرچه به اندازه رقبا قدرتمند نیست یا شاید طرفداران زیادی ندارد، وظیفه خود را در حد مطلوب انجام می‌دهد و، همان طور که از نامش پیداست، برخلاف دیگر آنتی‌ویروس‌ها به دسترسی Root احتیاج ندارد. رابط کاربری این اپ فوق‌العاده ساده است و فقط بعضی گزینه‌های ضروری به کاربر نمایش داده می‌شوند. این برنامه هیچ احتیاجی به شماره تلفن یا حتی مکان و Location ندارد؛ بدین ترتیب یکی از امن‌ترین و ساده‌ترین ویروس‌یاب‌های عرضه‌شده برای اندروید است.

برخی اپلیکیشن‌ها یا احیانا وب‌سایت‌ها دستگاه اندرویدی را به ارسال برخی اطلاعات خصوصی کاربر در فضای مجازی وادار می‌کنند یا به نحوی گوشی را به آپلود بعضی فایل‌ها مجبور می‌سازند، اما NoRoot Firewall در همه حال مراقب گوشی شماست و به هیچ اپلیکیشنی اجازه نمی‌دهد بدون اجازه شما اطلاعاتی به فضای مجازی ارسال کند. در موارد دیگر نیز وقتی یک اپلیکیشن قصد ایجاد دسترسی غیرمعمول داشته باشد، کاربر را مطلع می‌سازد که با انتخاب گزینه Allow یا Deny می‌توان درخواست را قبول یا رد کرد.

دانلود NoRoot Firewall

۴- Kaspersky Internet Security

شاید نام Kaspersky به‌تنهایی برای لرزه انداختن بر اندام ویروس‌ها کافی باشد! این اپلیکیشن، که مدتی طولانی در قالب نرم‌افزاری کاربردی در اختیار کاربران ویندوز بوده، هم‌اکنون نسخه اندروید هم منتشر کرده است تا گجت‌های قابل حمل اندرویدی را هم درست همانند ویندوزها امن نگه دارد. Kaspersky به خوبی از تمام اطلاعات شخصی محافظت می‌کند و در مقابل هرگونه ویروس، تروجان، برنامه جاسوسی، فیشینگ و نفوذ به گوشی از خودش واکنش مناسب نشان می‌دهد.

اگرچه، همان طور که از نام Kaspersky Internet Security پیداست، این برنامه تمرکزش را بیشتر به مرور وب و فضای مجازی معطوف کرده است، قابلیت اسکن فایل‌ها، اپلیکیشن‌ها، دانلودها و فایل‌های سیستمی را هم دارد. این اپلیکیشن می‌تواند تماس‌های ناخواسته را رد کند یا ارتباطات برقرارشده با برخی مخاطبان در قالب پیامک یا تماس را مخفی کند.

یکی دیگر از نکات مثبت Kaspersky این است که، علاوه بر نسخه عادی اندروید، نسخه Android Wear هم دارد و برای ساعت‌های هوشمند نیز در دسترس است. این اپلیکیشن با دستورات صوتی هم کنترل می‌شود که در صورت گم‌شدن تلفن مفید واقع می‌شود و به راحتی می‌توان آن را پیدا کرد. اسکن فایل‌ها و مراقبت از فایل‌های دانلودشده در ساعت هوشمند هم از جمله دیگر امکانات آن است. جالب است بدانید که Kaspersky یک پرتال هم دارد که می‌توان با نسخه وب و از طریق پرتال My Kaspersky دستور اسکن فایل‌های گوشی یا برخی دیگر از اعمال را صادر کرد.

این برنامه در قالب دو نسخه پولی و رایگان عرضه می‌شود و هر کاربر اجازه دارد نسخه پولی را به مدت ۳۰ روز به‌رایگان آزمایش کند. پس از اتمام این مدت باید نسخه Premium را خریداری کرد یا این که از نسخه رایگان استفاده کرد. واضح است که نسخه پولی از امکانات فوق‌العاده‌ای برخوردار شده که نسخه رایگان از آنها بی‌بهره است؛ از جمله آنها می‌توان به مراقب تمام‌وقت از محتویات گوشی حین کار با آن، حفاظت از اطلاعات هنگام مرور وب و مخفی‌سازی برخی فایل‌ها از دسترس کاربران دیگر و جاسوسان اشاره کرد. باید به این نکته هم دقت داشت که رقیبان Kaspersky بسیاری از این امکانات را به‌رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند، حال آنکه بسیاری از ویژگی‌های مفید این اپلیکیشن حفاظتی فقط در صورت پرداخت هزینه در  دسترس کاربر قرار می‌گیرند.

دانلود Kaspersky Internet Security

۵- Malwarebytes Anti-Malware

این اپلیکیشن، همان طور که از نامش پیداست، گوشی را در مقابل هرگونه Malware یا فایل مخرب محافظت می‌کند. بررسی لینک‌های موجود در متن، دسترسی‌های ناخواسته اپلیکیشن‌ها به محل کاربر، اسکن فایل‌های شخصی و سیستمی و محافظت اندروید در مقابل تروجان‌ها فقط بخشی از امکانات MAM است.

یکی دیگر از ویژگی‌های MAM این است که فعالیت مخفیانه یا علنی اپلیکیشن‌ها را زیر نظر می‌گیرد و به آنها اجازه نمی‌دهد دست از پا خطا کنند! اطلاعاتی که اپلیکیشن‌ها رد و بدل می‌کنند، فایل‌های مخرب موجود در کارت SD و دسترسی‌های غیرمجاز اپلیکیشن‌ها هیچ‌کدام از چشم تیزبین این آنتی‌ویروس دور نمی‌ماند و بر آنها نظارت کامل دارد.

دانلود Malwarebytes Anti-Malware

1 thought on “معرفی و بررسی ۵ آنتی ویروس‌ برتر اندروید ۲۰۱۷

  1. یکی از بهترین آنتی ویروسهای جهان رو جا انداختید ، آنتی ویروس دکتروب که بسیار قوی رو بدافزارها کار میکنه و مخصوصا در مقابل باج افزارها خیلی خوب عمل کرده و در مقابل بعضی از انتی ویروسها که خیلی تبلیغات میکنند ولی اصلا امنیت ندارند و دائما اطلاعات توسط باج افزارها کد می شود این آنتی ویروس فوق العاده عمل کرده است و پیشنهاد میکنم که دوستان استفاده کنند و این آنتی ویروس جزء بهترین ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *